Send sikker e-mail til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger om dig eller en anden person (f.eks. helbredsoplysninger eller CPR-nummer), opfordrer vi til, at du sender din henvendelse til ministeriet via sikker e-mail eller Digital Post ved at logge ind på www.borger.dk. Her skal du vælge Sundhedsministeriet som modtager og derefter vælge ”Departementets hovedpostkasse”. Nedenfor kan du også læse mere om, hvordan du sender sikker e-mail og Digital Post til ministeriet.
Du kan sende sikre elektroniske meddelelser til Indenrigs- og Sundhedsministeriet ved at sende enten Digital Post eller sikker e-mail fra egen postkasse.
Digital Post
Med NemID og Digital Post kan du som borger eller virksomhed sende meddelelser sikkert til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Digital Post-systemet sørger for, at meddelelserne bliver digitalt signeret og krypteret. Læs mere om Digital Post her.
- Som ansat i en virksomhed kan du skrive til os med virksomhedssignatur fra virk.
- Som borger kan du bruge digital post på borger.dk eller e-Boks.dk
- Send en mail til sum@sum.dk
Sikker e-mail fra egen postkasse
Der kan sendes sikre e-mails (digitalt signerede og krypterede e-mails) til hovedpostkassen i Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Er den sikre e-post stilet til en bestemt medarbejder, bedes du angive medarbejderens navn i e-postens emnefelt. Send mail til sum@sum.dk.
Bemærk, at dit e-mail-program skal være sat op til sikker e-mail, og du skal bruge modtagerens certifikat til at kryptere e-mailen. På hjemmesiden Nets.dk kan du få ministeriets offentlige nøgle, der giver dig adgang til at sende krypteret e-mail til os. Du får vores offentlige nøgle ved at taste sum@sum.dk i søgefeltet.